Ekonomická krize přiměla mnohé společnosti, aby přehodnotily své střednědobé plány. Místo stabilního růstu, který převážná většina podnikatelů v roce 2008 očekávala, se v roce 2009 dostavil prudký pokles napříč všemi odvětvími.
Důsledky známe všichni: úsporná opatření na všech frontách od propouštění agenturních a posléze kmenových zaměstnanců přes omezení výdajů na investice, marketing a externí poradenské společnosti až po utlumování vlastní činnosti.
Uvažujete-li o krajní možnosti, jíž je likvidace vaší společnosti, je načase připomenout, jaké povinnosti vám přináší vstup do likvidace z pohledu daní.
Před vstupem do likvidace musíte udělat tlustou čáru za vašimi účty. Ke dni předcházejícímu vstupu do likvidace je třeba provést inventarizaci veškerého majetku a závazků, uzavřít účetní knihy a sestavit mimořádnou účetní závěrku ke dni, který předchází vstupu do likvidace. Následně ke dni vstupu do likvidace sestaví likvidátor zahajovací rozvahu.
Je zřejmé, že nevhodné načasování likvidace by pro vás mohlo znamenat další náklady, jež s sebou nese povinnost provést inventarizaci a mimořádné ověření účetní závěrky auditorem společnosti.
Část těchto nákladů ušetříte, když vaše společnost vstoupí do likvidace k prvnímu dni řádného účetního období, kdy lze nahradit mimořádnou účetní závěrku účetní závěrkou řádnou.
V průběhu likvidace bude likvidátor účtovat běžným způsobem veškeré operace společnosti, a potrvá-li likvidace více účetních období, bude ke konci každého z nich sestavovat řádnou účetní závěrku až do dne zpracování návrhu na rozdělení likvidačního zůstatku.
Do měsíce ode dne, kdy jste vstoupili do likvidace, musíte podat daňové přiznání.
Moc šancí, jak získat více času, nemáte. Lhůtu neprodlouží fakt, že společnost povinně podléhá auditu, ani podání plné moci daňovým poradcům, a to dokonce ani v případě, že podání přiznání kvůli likvidaci splyne se řádným zdaňovacím obdobím.
Zbývá vám proto jediná možnost. Požádejte místně příslušného správce daně o prodloužení lhůty o tři měsíce. Finanční úřady ve většině případů podobné žádosti vyhoví.
V průběhu likvidace firma standardně podává daňové přiznání a odvádí zálohy na daň. Řada likvidovaných firem vykazuje daňové ztráty. Ty lze v průběhu likvidace uplatnit v daňových přiznáních společnosti obvyklým způsobem, po jejím zániku však propadají.
Daňové zůstatkové hodnoty majetku vyřazeného v průběhu likvidace jsou daňově uznatelným nákladem.
Pravděpodobně jste plátci daně z přidané hodnoty. V průběhu likvidace budete podávat daňová přiznání k DPH až do zrušení registrace. Připomínáme, že daň z přidané hodnoty musíte odvést i ze zbylého majetku, který bude evidován ke dni zrušení registrace.
U ostatních daní platí víceméně stejný režim, jako kdyby vaše společnost v likvidaci nebyla. Když budete prodávat nemovitosti, bude z jejich prodeje nutné odvést tříprocentní daň z převodu nemovitostí.
Počítejte s tím, že se po vstupu do likvidace dostanete do hledáčku státních orgánů, a to nejen finančního úřadu, ale i správy sociálního zabezpečení či zdravotních pojišťoven.
Období od vstupu do likvidace do jejího ukončení totiž představuje prakticky poslední moment, ve kterém lze vybrat dlužné částky daní a pojistného, případně vyměřit penále. Z praxe je známa řada případů, kdy finanční úřady zahájily kontrolu více zdaňovacích období i více daní právě v období od vstupu společnosti do likvidace.
Nezapomeňte, že současně se žádostí o výmaz z obchodního rejstříku budete muset předložit písemný souhlas správce daně.
Jestliže jste v minulých letech čerpali prostředky z veřejných fondů, ať již formou slevy na dani nebo účelových dotací na náklady či majetek, pravděpodobně vás zajímá, zda je nutné veřejnou podporu vracet.
Naše rada v tomto případě není zcela jednoznačná, záleží na konkrétním typu veřejné podpory. Je však nutné uvědomit si, že řada těchto forem veřejné podpory je vázána na splnění časového testu, například zachování výroby po určitou dobu. Při nedodržení tohoto časového testu se veřejná podpora za celou dobu jejího čerpání vrací.
Nelze než doporučit, abyste také tuto oblast před rozhodnutím o likvidaci společnosti, i s ohledem na předpokládanou zvýšenou aktivitu státních orgánů, řádně prověřili.
Pokud se vám podaří překonat veškeré nástrahy procesu likvidace, na jejím konci možná na vás, jakožto vlastníky společnosti, čeká vyplacení likvidačního zůstatku. Jeho zdanění závisí na nabývací ceně investice v knihách vlastníka společnosti. Zjednodušeně řečeno, pokud vlastník společnosti dostane méně, než do společnosti vložil, likvidační zůstatek nebude podléhat zdanění.
Případný kladný rozdíl mezi nabývací cenou investice a likvidačním zůstatkem však podléhá konečné srážkové dani ve výši patnácti procent. V případě výplaty do jiného státu lze tuto daň snížit za použití příslušné smlouvy o zamezení dvojího zdanění.
Likvidace a daně
- Ke dni předcházejícímu vstupu do likvidace proveďte inventarizaci majetku a závazků.
- Uzavřete účetní knihy a sestavte mimořádnou účetní závěrku.
- Do měsíce ode dne, kdy jste vstoupili do likvidace, musíte podat daňové přiznání.
- V průběhu likvidace budete podávat daňová přiznání k DPH až do zrušení registrace k DPH.
- Z prodaných nemovitostí musíte odvést tříprocentní daň z převodu nemovitostí.
- I likvidační zůstatek musíte zdanit.
Zdroj: www.ihned.cz
Hlavní strana | Články od nejnovějšího | Aktuálně | Alkoholické nápoje | Pivo | Víno | Nealkoholické nápoje |
Potraviny/Kuchyně | Hotel/Wellness/Spa |
Nové výrobky • | Recepty • |
Inzerce • |
Databáze dodavatelů • | Nápoják • |
Autor: Michaela Thelenová, Zdeněk Řehák
28.03.2010 - 09:14:19
Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...
Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...
Při jaké teplotě skladovat víno? Co je to fortifikované víno? ...