Byznys s alkoholem. Nové druhy nápojů nebo expanze do zahraničí. To je podle českých firem cesta, jak se vyrovnat s poklesem zájmu o alkohol.
Pijeme méně alkoholu. Tak se dá krátce popsat trend vývoje spotřeby piva, vína a lihovin posledních několika málo let a především pak minulých měsíců. Producenti alkoholických nápojů však nekrachují. Až na výjimky, jakým byl loni konec likérky Trul. Domácímu poklesu se jim daří čelit větším exportem nebo nabídkou nových, žádanějších značek.
V případě pivního trhu zaznamenává Česko dokonce růst počtu pivovarů - i když těch nejmenších restauračních, jejichž produkce nemá na celý pivní trh zásadní vliv. Vařit různá speciální a netradiční piva, o která je stále větší zájem, je však sázkou na jistotu. Jdou na odbyt i při vyšší ceně.
Strohé konstatování statistických čísel o klesající spotřebě totiž neznamená propad zájmu šmahem o všechny druhy alkoholických nápojů. Přibývá lidí, kteří si alkohol spíš vychutnají a neřeší tolik vypité litry.
Změna v preferencích konzumentů se dotýká zejména producentů lihovin. Jejich domácí odbyt vytrvale padá, loni zhruba o čtyři procenta. Češi šetří a tvrdý alkohol je jedna z prvních věcí, jejichž nákup omezují. S tím podle zjištění likérek souvisí i přesun nákupů lihovin spíš k lacinějším vínům. Loni také vzrostl zájem o lihoviny s nižším obsahem alkoholu. To má výhodu i pro výrobce - platí v takovém případě státu nižší spotřební daň, která se kalkuluje podle přepočtu spotřebovaného čistého lihu.
Na novinky vsadil hlavně lídr trhu, božkovský Stock, kterému se i v čase propadu celého trhu podařilo loni růst o sedm procent v přímém maloobchodním prodeji a dostal se v podílu mezi ostatní konkurencí na historicky rekordních 44 procent.
"Jako jedna z mála firem v oboru jsme loni dokázali čelit všeobecnému útlumu poptávky po lihovinách," komentuje situaci na trhu šéf Stocku a prezident Unie výrobců a dovozců lihovin Petr Pavlík. Očekává, že i letos likérkám prodeje budou spíše klesat. Důvodem je mimo jiné i další zdražování. Producentům už druhým rokem rostou o desítky procent náklady na základní suroviny, jako jsou líh a cukr.
Zdražovali i pivovarníci, kteří zažili předloni historicky největší - osmiprocentní - pokles spotřeby na 17,6 milionu hektolitrů. Klesá především zájem o výčepní piva. Odhady mírného nárůstu za loňský rok ale ukazují, že pijáci piva se teď alespoň zčásti vracejí. Přispěl k tomu nejen hit posledních let, kterým je stále rostoucí prodej piva v PET lahvích, ale i nevídaná pestrost v nabídce pivních značek. "Já PET lahve na pivo neschvaluji, je to podle mne degradace českého piva, ale musím přiznat, že velké části populace tohle balení vyhovuje," přiznává spolumajitel humpoleckého pivovaru Stanislav Bernard.
Příliš nadšení z prodeje v loňském roce nejsou ale vinaři. Na rozdíl od piva a lihovin jim rok od roku odbyt v Česku rostl, a to se loni zřejmě zastavilo. "Jde zatím o odhad. Loni byly na trhu především ročníky 2009 a 2010, které byly u nás úrodou slabší. Domácí prodeje tedy částečně klesaly," říká předseda Vinařského fondu Jaroslav Machovec.
Pokles prodeje domácích vín kompenzoval mírný růst dovozu. Lidé nakupovali víc než dříve především ta nejlacinější dovozová vína, která leckdy na regálech stojí i méně než balené vody a minerálky. Rozdíl v ceně domácích a zahraničních značek ilustruje i jejich průměrná cena. Litr dovezeného vína stojí v průměru 47 korun. Litr českého průměrně 71 korun. Letos půjdou na trh vína z loňské úspěšné a kvalitní úrody, která vinaři chtějí nabízet za příznivou cenu. Mohou tak doufat v návrat lepších časů.
Dovoz vína však v Česku představuje dvě třetiny celkové spotřeby a lepší pozici domácí vinaři vzhledem k omezené ploše vinic těžko získají.
"O to víc se musíme soustředit na kvalitu," říká odhodlaně Machovec.
Zdroj: www.ihned.cz
Autor: Miroslav Petr
09.01.2012 - 08:52:49
Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...
Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...
Při jaké teplotě skladovat víno? Co je to fortifikované víno? ...