Začínající podzim opět potvrzuje, že krize doznívá, ekonomika se postupně křísí, odhodlání lidí utrácet se pozvolna zvyšuje, což nepochybně souvisí i s klesající obavou o ztrátu zaměstnání. Což však rozhodně neznamená, že se vše vrací do starých kolejí.
V oboru gastronomie a cestovního ruchu zaznamenáváme v současnosti zcela zřetelné trvalé změny jak v chování zaměstnanců, tak i zaměstnavatelů, pramenící z nezbytných opatření přijatých v loňském "krizovém" roce. Po letech prosperity, dynamického růstu a předvídatelných reakcí trhu se v předloňském a loňském roce začalo vlivem nastupující krize měnit podnikatelské prostředí. Řada manažerů však nebyla na novou situaci připravena, objemy kontraktů klesaly, léty prověřené a osvědčené postupy přestávaly jak mávnutím kouzelného proutku fungovat. Bylo to však skutečně pouze onou, ve všech pádech skloňovanou krizí? Kde začíná skutečná hranice globální krize a kdy se pouze v celé své nahotě projeví špatná úroveň managementu, nevhodně stanovené strategické cíle či dlouhodobě přeceňovaný aktuální potenciál firmy?
Krize nemusí být nutně vnímána jenom jako černé období generující červená čísla. Krize je výzvou, příležitostí ke změně, okamžikem čerstvého závanu na stagnujících pracovních pozicích. V krizi nevítězí původně silnější, ale lepší, bystřejší a obratnější. Zefektivnění vlastního provozu spolu se zvýšením produktivity práce, doplněné pokud možno přiměřeným snížením režijních nákladů neodrážejících se v kvalitě poskytovaných služeb, je logickou protikrizovou zbraní a vynikajícím odrazovým můstkem do doby současné. Po roce krize jsme svědky opětovného oživení, řada podnikatelských subjektů však zachovává maximální opatrnost. Oživení pracovního trhu je však nezpochybnitelnou skutečností indikující skutečný konec krize. Volné pozice, zejména v hotelnictví, přibývají každým dnem. Celkový pokles nezaměstnanosti v České republice se sice v srpnu zastavil a díky vlivu sezonních prací se dá očekávat opětovný mírný vzestup, na poli gastronomie a cestovního ruchu však panuje zcela jiná situace. Po kvalitních kandidátech středního a vyššího managementu je opravdu vysoká poptávka. Podíl cestovního ruchu na celkové zaměstnanosti osciluje stále okolo 4,6 %, nicméně pod stejným satelitním účtem cestovního ruchu Českého statistického úřadu jsou zahrnuty například i zaměstnanci železničních či silničních dopravců, takže z hlediska cateringu a hospitality není toto číslo nijak zajímavé.
Současná doba má z hlediska zaměstnavatelů velikou výhodu. Zaměstnanec si v období odeznívající krize uchovává pozitivní návyky z krizového období, mantinely posunuté těžkým obdobím se již nevracejí do původní polohy. Zaměstnanci jsou stále tolerantnější k delšímu dojíždění, zvyšuje se procentuální zastoupení zaměstnanců ochotných se kvůli práci přestěhovat. Jejich očekávání je poměrně reálné, mzdové ohodnocení je vnímáno s větším pochopením než v době před krizí. Poskytované benefity nejsou považovány za samozřejmost, zachována zůstává vyšší forma loajálnosti i přirozená ochota k sebezdokonalování a soutěžení. Doprovodným jevem je výrazně nižší fluktuace než v dřívějších dobách a vcelku bezproblémové akceptování pracovních smluv uzavíraných na dobu určitou. Stejně tak firmy zachovávají parametry nastavené krizovými scénáři, management působí - nebo se alespoň snaží působit - aktivně, pružně, inovativně s ověřenými kontrolními mechanismy. Otevřenost a komunikace jsou ve vnitrofiremních procesech stále klíčové.
Pokud se na cestovní ruch díváme z globálního pohledu vývoje pracovního trhu, jednoznačným tahounem je již zmiňované hotelnictví, v dalších segmentech je výrazná poptávka po nových jazykových kombinacích, což je důsledkem příchodu nových firem nabízejících a požadujících tzv. "multilingual jobs". Protipólem jsou stále se snižující počty pracovních míst u cestovních kanceláří, které úplně nezastavilo ani současné oživení. Během krátké doby se zde zcela projeví odraz úspěšnosti letní sezony 2010, která si bohužel stále ponechávala charakteristické znaky recese.
Zdroj: www.ihned.cz
Autor: Pavla Berková
16.09.2010 - 17:50:31
Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...
Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...
Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...